Wydawca treści
Lasy Niepaństwowe
Lasy prywatne stanowią ok. 17 proc. lasów w Polsce. Ponad 70 proc. starostw powierza prowadzenie nadzoru nad gospodarką leśną w lasach prywatnych leśnikom z Lasów Państwowych.
Problematykę lasów wszystkich własności (zarówno Lasów Państwowych jak i niepaństwowych) reguluje ustawa o lasach z 28 września 1991 roku. Dodatkowo tematyka lasów niepaństwowych ujęta jest w wielu innych ustawach, do których między innymi należy zaliczyć:
- ustawę o ochronie gruntów rolnych i leśnych z 3 lutego 1995 roku,
- ustawę o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich z dnia 7 marca 2007,
- ustawę o ochronie przyrody z 16 kwietnia 2004,
- kodeks cywilny z 23 kwietnia 1964,
- kodeks wykroczeń z 20 maja 1971,
- ustawę o leśnym materiale rozmnożeniowym z 7 czerwca 2001.
- ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym z 27 marca 2003.
Informacja o zawartym porozumieniu.
Zgodnie z zapisem art. 5 Ustawy o lasach z dnia 28 września 1991 roku nadzór nad gospodarką leśną w lasach niestanowiących własności Skarbu Państwa sprawuje starosta.
Nadleśnictwo Płońsk sprawuje nadzór nad lasami niestanowiącymi własności Skarbu Państwa na powierzchni ogólnej 10 321,24 ha, w oparciu o zawarte porozumienia, w których został szczegółowo określony zakres powierzonego nadzoru na gospodarką leśną. Wykaz zawartych porozumień obowiązujących w 2020 roku:
1. Porozumienie z dn. 04 stycznia 2016 r. pomiędzy Starostą Płońskim, a Nadleśniczym Nadleśnictwa Płońsk
2. Porozumienie z dn. 25 stycznia 2011 r. pomiędzy Starostą Ciechanowskim, a Nadleśniczym Nadleśnictwa Płońsk
3. Porozumienie z dn. 8 sierpnia 2016 r. pomiędzy Starostą Nowodworskim, a Nadleśniczym Nadleśnictwa Płońsk
Porozumienia co roku są aktualizowane aneksem.
Procedura dotycząca pozyskania drewna w lasach niestanowiących własności Skarbu Państwa z rozróżnieniem na lasy objęte uproszczonym planem urządzania lasu oraz inwentaryzacją stanu lasu.
Procedury dla lasów objętych uproszczonym planem urządzania lasu:
1. Właściciel składa (osobiście ) "wniosek o cechowanie drewna oraz wydanie świadectwa legalności pozyskania drewna". Wniosek Starostwa Powiatowego w Ciechanowie musi być wypełniony i poświadczony przez Wydział Geodezji Starostwa Powiatowego (dokument do pobrania ze strony nadleśnictwa – link poniżej) lub w Starostwie Powiatowym. W przypadku gdy las jest we współwłasności do „wniosku …” należy dołączyć oświadczenie współwłaścicieli o wyrażeniu zgody na pozyskanie drewna.
2. Właściciel osobiście składa wniosek leśniczego pełniącego nadzór nad gospodarką leśną w lasach niestanowiących własności Skarbu Państwa w danej wsi. Wniosek jest ważny 3 miesiące. Przed przystąpieniem do prac właściciel winien skontaktować się z leśniczym aby uzyskać instruktaż dotyczący wykonywanych prac.
3. Po zakończeniu prac, właściciel zawiadamia leśniczego o dokonanym wyrębie. Leśniczy cechuje pozyskane drewno. Na tej podstawie Nadleśniczy wystawia właścicielowi lasu „Świadectwo legalności pozyskania drewna".
Procedury dla lasów objętych inwentaryzacją stanu lasu:
Decyzje na pozyskanie drewna na podstawie inwentaryzacji stanu lasu wydaje starosta. W tym celu należy złożyć "wniosek o wydanie w drodze decyzji zezwolenia na dokonanie zabiegu gospodarczego w lesie niestanowiącym własności Skarbu Państwa" (dokument do pobrania w Starostwie Powiatowym) we właściwym starostwie. W przypadku gdy las jest we współwłasności do „wniosku należy dołączyć oświadczenie współwłaścicieli o wyrażeniu zgody na pozyskanie drewna. W następnych etapach procedura jest prowadzona identycznie jak w przypadku lasów objętych uproszczonym planem urządzania lasu ( pkt 1-3)
Obowiązki właściciela lasu wynikające z Ustawy o lasach
Ustawa o lasach z dnia 28 września 1991roku (art.9, art.13.) zobowiązuje właściciela lasów, do prowadzenia trwale zrównoważonej gospodarki leśnej, podnoszenia naturalnej odporności drzewostanów, a w szczególności do:
- ponownego wprowadzenia roślinności leśnej w lasach w okresie do 5 lat od usunięcia drzewostanu;
- zachowania w lasach roślinności leśnej oraz naturalnych bagien i torfowisk;
- pielęgnowania i ochrony lasu w tym również ochrony przeciwpożarowej;
- przebudowy drzewostanu, który nie zapewnia osiągnięcia celów gospodarki leśnej;
- racjonalnego użytkowania lasu w sposób trwale zapewniający optymalną realizację wszystkich jego funkcji (Ustawa o lasach art.9., art.13.)
Obowiązki Lasów Państwowych wynikające z Ustawy o lasach
Zgodnie z przepisami ustawy o lasach Nadleśniczy udziela właścicielowi lasu niestanowiącego własności Skarbu Państwa pomocy, na jego wniosek, poprzez:
- doradztwo w zakresie zalesiania;
- odpłatne udostępnienie sadzonek drzew i krzewów leśnych.
Ponadto:
Na wniosek Nadleśniczego lub z urzędu starosta zarządza wykonanie zabiegów zwalczających i ochronnych w lasach zagrożonych, niestanowiących własności Skarbu Państwa. Nadleśniczy wydaje opinię do decyzji starosty w sprawie przyznania środków na pokrycie kosztów zagospodarowania i ochrony związane z odnowieniem lub przebudową szkód powstałych w wyniku oddziaływania gazów i pyłów przemysłowych, pożaru lub innych klęsk żywiołowych (w przypadku braku możliwości ustalenia sprawcy szkody). Nadleśniczy opiniuje projekty uproszczonych planów urządzenia lasu.
Wniosek o cechowanie drewna oraz wydanie świadectwa legalności pozyskania drewna - powiat płoński
Wniosek o cechowanie drewna oraz wydanie świadectwa legalności pozyskania drewna -
Informacja odnośnie terminów i miejsc pełnienia dyżurów przez pracowników Nadleśnictwa sprawujących nadzór.
LINK JUŻ DOSTĘPNY NA STRONIE
Osobą prowadzącą sprawy lasów niepaństwowych w Nadleśnictwie Płońsk jest Inżynier Nadzoru Andrzej Grzywacz , tel. 23 674 41 97, 695 340 082;
e-mail: andrzej.grzywacz@warszawa.lasy.gov.pl
Informacja, do kogo właściciel lasu powinien się zwrócić, by uzyskać opis taksacyjny na potrzeby wyłączenia gruntów z produkcji leśnej. Opis taksacyjny może być składową planu urządzenia lasu - dla gruntów stanowiących własność Skarbu Państwa w przypadku oddania ich w użytkowanie wieczyste osób fizycznych oraz uproszczonych planów urządzenia lasu, inwentaryzacji stanu lasu - dla gruntów niepaństwowych.
Sprawę wyłączenia gruntów z produkcji rolnej i leśnej reguluje ustawa
- Ustawa z dnia 28 września 1991 r. o lasach (art.19)
- Ustawa z dnia 3 lutego 1995 r. o ochronie gruntów rolnych i leśnych,
- Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 12 listopada 2012 r.
Wyłączenie gruntów leśnych z produkcji ma miejsce w przypadku realizacji inwestycji (np.: budowy domu, wydobycia kopalin, i innych okoliczności), które skłaniają do zmiany formy użytkowania gruntu z leśnego na inny. Wyłączenie gruntów leśnych z produkcji dotyczy wszystkich sytuacji, gdy mamy do czynienia z gruntem oznaczonym w ewidencji gruntów i budynków symbolem „Ls” – niezależnie od tego czy aktualnie w tym miejscu rośnie las czy jest tego lasu pozbawiony.
Realizacja inwestycji (jakiejkolwiek) na gruncie leśnym jest możliwa jedynie wtedy gdy miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego przewiduje na tym terenie daną inwestycję, a przy tworzeniu tego planu, grunt leśny w danej działce przeszedł procedurę zmiany przeznaczenia gruntu leśnego na cele inne niż rolnicze i leśne (jest objęty zgodą marszałka województwa, bądź Ministra Środowiska na przeznaczenie na cele inne niż rolnicze i leśne).
Przez pojęcie wydania decyzji zezwalającej na wyłączenie gruntu leśnego z produkcji należy rozumieć wydanie przez Dyrektora Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych zgody na rozpoczęcie na gruntach leśnych innego niż leśne użytkowania gruntów. Do wydania decyzji o wyłączenia z produkcji leśnej konieczne jest przedstawienie opisu taksacyjnego lasu.
Opis taksacyjny ujęty jest:
1. W Uproszczonym Planie Urządzenia Lasu sporządzanym dla lasów niestanowiących własności Skarbu Państwa, o powierzchni powyżej 10 hektarów.
2. W Inwentaryzacji Lasu – sporządzonej dla lasów niestanowiących własności Skarbu Państwa, o powierzchni do 10 hektarów.
Uproszczony plan urządzenia lasu oraz inwentaryzację stanu lasu sporządza się na zlecenie starosty. W celu uzyskania dodatkowych informacji należy zgłosić się do danego Starostwa Powiatowego .
Procedury obowiązujące przy zalesieniu gruntów rolnych. Zalesienia w ramach pomocy finansowej objętych Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.
W przypadku zalesienia w ramach PROW niezbędne jest sporządzenie planu zalesień. Na wniosek właściciela gruntu Nadleśniczy sporządza plan zalesienia (Ustawa o lasach, Art. 35, ust.5 pkt 1).
Wymagane dokumenty do sporządzenia planu zalesień:
1) pobrane z Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa:
a) numer identyfikacyjny rolnika.
b) karta informacyjna wraz z materiałem graficznym.
2) pobrane z Urzędu Gminy:
a) wypis i wyrys z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dotyczące działek ewidencyjnych, na których są położone grunty przeznaczone do wykonania zalesienia.
b)zaświadczenie wydane przez właściwy organ gminy potwierdzające, że grunty przeznaczone do wykonywania zalesienia są położone na obszarze Natura 2000.
3) pobrane z Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska:
a) opinia Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska o braku sprzeczności zalesienia z celami ochrony danego obszaru- w przypadku gruntu przeznaczanego do wykonania zalesienia lub gruntu z sukcesją naturalną położonych w rezerwacie przyrody lub parku krajobrazowym, lub na obszarze ich otulin oraz planami ochrony albo planami zadań ochronnych danego obszaru, albo celami ochrony danego obszaru, jeżeli dla tego obszaru nie został sporządzony plan ochrony i plan zadań ochronnych- w przypadku gruntu przeznaczonego do wykonania zalesień lub gruntu z sukcesją naturalną położonych na obszarze Natura 2000.
4) pobrane z Wydziału Geodezji:
a) wypis i wyrys z ewidencji gruntów i budynków dotyczący działek ewidencyjnych, na których są położone grunty przeznaczone do wykonania zalesienia.
b) w przypadku planowanego zalesienia części działki ewidencyjnej, lub planowanego zalesienia gruntów z sukcesją naturalną konieczna jest mapa sporządzona przez osobę posiadającą uprawnienia zawodowe, nadane na podstawie ustawy z dnia 17 maja 1989r. Prawo geodezyjne i kartograficzne, na podkładzie mapy zasadniczej, ze wskazaniem granic całości gruntów przeznaczonych do wykonania zalesienia lub gruntów z sukcesją naturalną oraz określenie łącznej powierzchni tych gruntów wraz z powierzchnią działek ewidencyjnych, na których są położone, i wskazanie granic kęp i określenie ich powierzchni.
5) do wniosku dołącza się:
a) oświadczenie właściciela na realizację zalesienia.
b) pisemną zgodę współwłaścicieli gruntu, jeżeli grunt stanowi przedmiot współwłasności.
c) pisemną zgodę małżonka właściciela gruntu, jeżeli grunt stanowi własność tego małżonka.
Szczegółowe informacje dotyczące procedury zalesień zostały określone w:
- Ustawie o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 z dnia 20 lutego 2015r.
- Ustawie z dnia 28 września 1991r. o lasach (Dz.z2015r.zpóż.zm.)
- Rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach poddziałania „Wsparcie na zalesienie i tworzenie terenów zalesionych’’ objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 z dnia 26 marca 2019r.poz 585.
- Rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach poddziałania „Wsparcie na inwestycje zwiększające odporność ekosystemów leśnych i ich wartość dla środowiska’’ objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 z dnia 26 marca 2019r.poz.587.
Najnowsze aktualności
Susza w lasach - bądźmy ostrożni w majówkę
Susza w lasach - bądźmy ostrożni w majówkę
Niemal bezśnieżna zima i wyjątkowo sucha wiosna sprawiły, że w wielu miejscach Polski zagrożenie pożarowe jest bardzo wysokie. W lasach panuje susza, która z każdym dniem potęguje prawdopodobieństwo wybuchu pożaru. Coraz częściej pojawiają się w lesie miejsca, gdzie dosłownie każdy krok powoduje podnoszenie się pyłu z bardzo wysuszonej ściółki leśnej. A pożary najczęściej wybuchają na skutek działań lub zaniechań człowieka.
– Sytuacja jest poważna. W lasach jest bardzo sucho, a krótkookresowe, przelotne deszcze nie poprawiają tej miejscowo, dramatycznej wręcz sytuacji. Przed nami długi weekend majowy, który również zapowiada się bezdeszczowo. Tysiące rodzin z dziećmi w naszym kraju ruszą do lasu, aby wypocząć. Dlatego apelujemy, aby korzystać z lasu odpowiedzialnie i rozpalać ogień tylko w miejscach do tego przeznaczonych – mówi Jerzy Fijas zastępca dyrektora generalnego Lasów Państwowych ds. zrównoważonej gospodarki leśnej. – Choć leśnicy nieustannie strzegą bezpieczeństwa i monitorują sytuację pożarową, to odpowiedzialność za lasy spoczywa na nas wszystkich. Korzystajmy z lasów odpowiedzialnie. Wypoczywajmy na terenach leśnych, lecz zachowajmy ostrożność. Zwłaszcza teraz, kiedy sytuacja jest wyjątkowa – dodaje.
Ochrona lasów przed ogniem to nasza wspólna sprawa. Bezcenna jest tu szybka reakcja leśników, ale też obywateli – wszystkich osób, które dostrzegą ogień i pilnie powiadomią odpowiednie służby. Wsparcie, jakiego udzielają strażakom leśnicy, bezpośrednio przekłada się na wysoką skuteczność przeprowadzanych akcji gaśniczych.
- Od początku roku odnotowaliśmy w Polsce blisko 1800 pożarów lasów – to czterokrotnie więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Jak pokazał dramatyczny pożar w Biebrzańskim Parku Narodowym, walka z żywiołem w obecnych warunkach klimatycznych staje się coraz trudniejsza. Przed nami majówka – czas wypoczynku na łonie natury. Apeluję do wszystkich o najwyższą ostrożność i rozwagę! Niemal bezśnieżna zima i wyjątkowo sucha wiosna sprawiły, że w wielu rejonach kraju zagrożenie pożarowe osiąga bardzo wysoki poziom. Wysuszona ściółka leśna to ogromne niebezpieczeństwo – wystarczy iskra, by powstał pożar. Proszę, szanujmy lasy i dbajmy o wspólne bezpieczeństwo. Nasze odpowiedzialne zachowanie ma kluczowe znaczenie dla ochrony polskiej przyrody i zdrowia nas wszystkich. - powiedział zastępca komendanta głównego PSP nadbrygadier Józef Galica.
Kiedy przez dłuższy czas ściółka leśna jest bardzo sucha, nadleśniczowie mają obowiązek wprowadzić okresowy zakaz wstępu do lasu. Nie jest to decyzja uznaniowa, ale ściśle określona procedura wynikająca z przepisów prawa. Nadleśniczy wprowadza taki zakaz wyłącznie w określonych warunkach - przy trzecim, najwyższym stopniu zagrożenia pożarowego, jeśli przez pięć kolejnych dni wilgotność ściółki, mierzona codziennie o godzinie 9:00, spada poniżej 10 procent. Te warunki muszą wystąpić łącznie i są jedyną podstawą prawną do podjęcia decyzji o zakazie. Okresowy zakaz wstępu do lasu może zostać wprowadzony nie tylko ze względu na zagrożenie pożarowe, ale także np. gdy wystąpiło zniszczenie albo znaczne uszkodzenie drzewostanów lub degradacja runa leśnego. Okresowy zakaz wstępu może też obejmować lasy, w których wykonywane są zabiegi gospodarcze związane z hodowlą lasu, ochroną lasu lub pozyskiwaniem drewna.
– Choć jesteśmy trzecim krajem Europy (po krajach Półwyspu Iberyjskiego) jeśli chodzi o liczbę wybuchających pożarów, to pożary te są większości bardzo małe. Udaje się je szybko wykryć i szybko ugasić. Nasz system jest częściowo zbieżny z systemami funkcjonującymi w innych krajach Europy, aczkolwiek w Polsce prowadzimy również dość unikalne działania. Od 1 marca do 30 września każdego roku prowadzimy stały monitoring wilgotności ściółki. To czynność, która w przyjętej u nas formie, nie jest wykonywana nigdzie indziej w Europie. Dwa razy dziennie, w 60 strefach prognostycznych pokrywających niemal całą Polskę (z wyłączeniem obszarów górskich), pobierane są próbki ściółki, w celu określenia jej wilgotności. – podkreśla Jan Kaczmarowski, pożarnik, specjalista Służby Leśnej w Wydziale Ochrony Lasu Dyrekcji Generalnej Lasów Państwowych. – Na podstawie wyników tych pomiarów określamy stopnie zagrożenia pożarowego, które bezpośrednio przekładają się na poziom gotowości naszego systemu przeciwpożarowego. Aktualny stan zagrożenia pożarowego lasu, do którego się wybieramy, możemy na bieżąco sprawdzać w Internecie, np. na stronie Lasów Państwowych – dodaje.
Sytuację z zakazami wstępu do lasu można na bieżąco śledzić na stronie internetowej: https://zakazywstepu.bdl.lasy.gov.pl/zakazy/
Zagrożenie pożarowe lasu jest natomiast na bieżąco aktualizowane na stronie internetowej: https://bazapozarow.ibles.pl/zagrozenie/
Najważniejsze jest jednak to, aby będąc w lesie, bez względu na poziom zagrożenia pożarowego, zachowywać się odpowiedzialnie. Ogień jest niebezpieczny nie tylko dla drzew, ale również dla mieszkańców lasu. Szczególnie dla młodych zwierząt: drobnych ssaków, płazów, gadów czy owadów, które nie są w stanie uciec przed płomieniami. Apelujemy o rozwagę i wyjątkową ostrożność:
-
Nie wjeżdżajmy samochodem do lasu. Pozostawmy go w miejscu do tego przeznaczonym. Rozgrzany silnik może doprowadzić do zapłonu suchej ściółki, znajdującej się pod samochodem lub w jego pobliżu.
-
Pamiętajmy, że w odległości do 100 m od granicy lasu zabronione jest używanie otwartego ognia, poza miejscami do tego wyznaczonymi.
-
Zabronione jest także wypalanie traw i pozostałości roślinnych na terenach leśnych. Reagujmy na nietypowe zachowania ludzi w lasach.
Jeśli zauważysz w lesie ogień lub dym - zadzwoń pod nr alarmowy 112 lub 998!
Lasy Państwowe posiadają jeden z najlepszych systemów przeciwpożarowych w Europie. To rozbudowany i złożony system, który angażuje pracę wielu osób oraz setek jednostek specjalistycznego sprzętu. Leśnicy chronią lasy przed pożarami m.in. poprzez utrzymywanie w dobrym stanie sieci dróg dojazdowych, pasów przeciwpożarowych oraz punktów czerpania wody. Kluczową rolę odgrywa także stały monitoring terenów leśnych, realizowany m.in. z wykorzystaniem dostrzegalni oraz lotnictwa, które pozostaje w stałej gotowości do prowadzenia obserwacji i akcji gaśniczych. W skład floty wchodzi 30 samolotów gaśniczych (Dromader i AN-2), 8 śmigłowców gaśniczych oraz 4 samoloty patrolowe, co daje łącznie 4120 godzin zakontraktowanych lotów. Roczny koszt utrzymania systemu przeciwpożarowego Lasów Państwowych wynosi blisko 160 mln zł, z czego ok. 54 mln zł przeznaczane jest na zabezpieczenie lotnicze. Należy podkreślić, że Lasy Państwowe aktywnie uczestniczą także w akcjach gaśniczych poza swoim zarządem – m.in. na terenach lasów innych form własności oraz w parkach narodowych.
Majówka to idealny czas na wypoczynek w lesie, ale w tym roku warto pamiętać o zachowaniu szczególnej ostrożności. Z powodu suszy, w wielu rejonach kraju lasy są bardzo podatne na zagrożenie pożarowe. Lasy Państwowe i Państwowa Straż Pożarna przypominają, że ognisko, grill czy niedopałek mogą stać się przyczyną poważnego zagrożenia dla lasu i jego mieszkańców, którzy w obliczu zbliżającego się ognia, pozostają często bezbronni.
Dbajmy wspólnie o bezpieczeństwo i piękno naszych lasów.