Asset Publisher
rezerwaty
Rezerwaty to wydzielone obszary o szczególnych wartościach przyrodniczych, zachowane w stanie naturalnym lub mało zmienionym. Ogranicza się tam gospodarkę leśną. Spośród 1441 rezerwatów, które mamy obecnie w Polsce, 671 to rezerwaty leśne o łącznej powierzchni ponad 61 tys. ha. Rezerwaty stanowią 1,6 proc. powierzchni lasów zarządzanych przez LP.
Rezerwat przyrody „Dziektarzewo" - rezerwat częściowy utworzony w 1964 roku. Przedmiotem ochrony jest niewielki fragment starodrzewia o powierzchni 5.39 ha pochodzenia naturalnego, położony na skarpie rzeki Wkry. Obiekt usytuowany jest niedaleko miejscowości Dziektarzewo, gmina Baboszewo, tuż obok drogi krajowej E7 z Warszawy do Gdańska. Głównym walorem przyrodniczym jest widok na lustro rzeki i strome zbocze, porośnięte lasem łęgowym. Najatrakcyjniejszą porą roku do zwiedzania jest maj. Z ciekawszych roślin naczyniowych występują tu ściśle chronione: brodaczka kępkowa, przylaszczka pospolita, kruszczyk szerokolistny, widłak jałowcowaty, paprotka zwyczajna. W rezerwacie notowano m.in. występowanie wydry, puszczyka, rzekotki drzewnej, padalca, jaszczurki zwinki i biegaczy.
Rezerwat przyrody „Noskowo" - rezerwat częściowy utworzony w 1977 roku, o powierzchni 75.79 ha.
Przedmiotem ochrony jest wielogatunkowy starodrzew o charakterze naturalnym. Występują tam naturalne zbiorowiska lasów grądowych przechodzących do zbiorowisk lasów łęgowych. Przez "Noskowo" przepływa struga, w której idealne miejsce do bytowania znalazły bobry. Rezerwat obfituje w liczne drzewa o wymiarach pomnikowych. Flora rezerwatu ma charakter typowy dla lasów liściastych. Tworzą ją gatunki mezotroficzne: gajowiec żółty, niecierpek pospolity, kopytnik pospolity, gwiazdnica gajowa, miodunka ćma, piżmaczek wiosenny, złoć żółta i inne. Rośliny chronione występujące w rezerwacie to objęty ścisłą ochroną kopytnik pospolity, oraz częściowo chronione kruszyna pospolita, porzeczka czarna, marzanka wonna. Cenne gatunki zwierząt stwierdzone w rezerwacie to m.in. pachnica dębowa, bóbr, dzięcioł czarny, puszczyk, zaskroniec, rzekotka drzewna, traszka zwyczajna, biegacze.
Asset Publisher
Leśne warsztaty dla uczniów Szkoły Podstawowej w Nowym Mieście
Leśne warsztaty dla uczniów Szkoły Podstawowej w Nowym Mieście
W dniu 25 marca 2025 r. uczniowie Szkoły Podstawowej Zespołu Szkół im. Integracji Europejskiej w Nowym Mieście brali udział w zajęciach edukacyjnych na terenie Leśnictwa Nasielsk, zorganizowanych przez opiekunów Koła EKO-LOGICZNEGO. Tematem przewodnim zajęć były rozmowy o gospodarce leśnej prowadzonej przez leśników w okolicach Nowego Miasta (rejon Leśnictwa Nasielsk). Odbyło się również symboliczne sadzenie drzewek w ramach akcji odnawiania lasu.
Na początku zajęć uczniowie i nauczyciele zostali zaproszeni do nowo wybudowanej kancelarii Leśnictwa Nasielsk, która jest zlokalizowana w miejscowości Nowe Miasto Folwark. Leśniczy podkreślił, że budynek został wykonany w ekologicznej, nowoczesnej technologii drewnianej, z zachowaniem zasad energooszczędności. Następnie omówiony został sposób wykonywania pracy kameralnej przy użyciu leśnej mapy numerycznej i systemu informatycznego Lasów Państwowych.
Podczas spotkania uczniowie mieli szansę zapoznać się m.in. z techniką projektowania odnowień, której istotna częścią jest tworzenie szkicu odnowieniowego. Następnie wszyscy uczestnicy wycieczki udali się na powierzchnię, gdzie omówiono podstawowe zasady hodowli lasu, a leśniczy przedstawił instruktaż sadzenia. Każdy uczestnik spotkania miał możliwość posadzenia kilku sadzonek, dzięki czemu teoretyczne informacje można było wykorzystać w praktyce.
Łącznie posadzono około 100 szt. jarzębiny, która będzie spełniała w zasadzonym lesie funkcje biocenotyczne. Następnie, Uczniowie mieli za zadanie ocenić wiek uprawy leśnej na podstawie ilości okółków na młodych drzewach sosny zwyczajnej, korzystając z porad leśniczego.
Ostatnim punktem programu była wizyta w Cieksynie – w lesie, który kilka lat temu spłonął, a obecnie został w całości odnowiony. Uczestnicy spotkania mieli okazję dowiedzieć się o okolicznościach pożaru i poznać jego przyczyny. Leśniczy opowiedział także o tym, w jaki sposób przebiega odnawianie lasu po tego rodzaju klęsce żywiołowej.