Rezerwaty przyrody

Rezerwaty to wydzielone obszary o szczególnych wartościach przyrodniczych, zachowane w stanie naturalnym lub mało zmienionym. Ogranicza się tam gospodarkę leśną. Spośród 1441 rezerwatów, które mamy obecnie w Polsce, 671 to rezerwaty leśne o łącznej powierzchni ponad 61 tys. ha. Rezerwaty stanowią 1,6 proc. powierzchni lasów zarządzanych przez LP.

Obszary chronionego krajobrazu

Obszary chronionego krajobrazu to tereny chronione ze względu na wyróżniający się krajobraz o zróżnicowanych ekosystemach, wartościowe ze względu na możliwość zaspokajania potrzeb związanych z turystyką i wypoczynkiem lub pełnioną funkcją korytarzy ekologicznych.

Pomniki przyrody

Pomniki przyrody to zwykle pojedyncze okazy przyrody ożywionej bądź nieożywionej. Najczęściej występującymi w lasach pomnikami przyrody są najstarsze i największe drzewa. W 2012 r. mieliśmy ich w całej Polsce już prawie 11 tys., z czego 8,5 tys. stanowiły właśnie drzewa.

Użytki ekologiczne

Użytki ekologiczne to zwykle obiekty o niewielkiej powierzchni – małe oczka wodne, śródpolne kępy drzew i krzewów, torfowiska, bagna i wydmy. To pozostałości ekosystemów, mające znaczenie dla zachowania różnorodności biologicznej. Obecnie mamy ich w Polsce ponad 9 tys. na powierzchni prawie 30 tys. ha.

Asset Publisher Asset Publisher

Zurück

Leśne warsztaty dla uczniów Szkoły Podstawowej w Nowym Mieście

Leśne warsztaty dla uczniów Szkoły Podstawowej w Nowym Mieście

W dniu 25 marca 2025 r. uczniowie Szkoły Podstawowej Zespołu Szkół im. Integracji Europejskiej w Nowym Mieście brali udział w zajęciach edukacyjnych na terenie Leśnictwa Nasielsk, zorganizowanych przez opiekunów Koła EKO-LOGICZNEGO. Tematem przewodnim zajęć były rozmowy o gospodarce leśnej prowadzonej przez leśników w okolicach Nowego Miasta (rejon Leśnictwa Nasielsk). Odbyło się również symboliczne sadzenie drzewek w ramach akcji odnawiania lasu.

Na początku zajęć uczniowie i nauczyciele zostali zaproszeni do nowo wybudowanej kancelarii Leśnictwa Nasielsk, która jest zlokalizowana w miejscowości Nowe Miasto Folwark. Leśniczy podkreślił, że budynek został wykonany w ekologicznej, nowoczesnej technologii drewnianej, z zachowaniem zasad energooszczędności. Następnie omówiony został sposób wykonywania pracy kameralnej przy użyciu leśnej mapy numerycznej i systemu informatycznego Lasów Państwowych.

Podczas spotkania uczniowie mieli szansę zapoznać się m.in. z techniką projektowania odnowień, której istotna częścią jest tworzenie szkicu odnowieniowego. Następnie wszyscy uczestnicy wycieczki udali się na powierzchnię, gdzie omówiono podstawowe zasady hodowli lasu, a leśniczy przedstawił instruktaż sadzenia. Każdy uczestnik spotkania miał możliwość posadzenia kilku sadzonek, dzięki czemu teoretyczne informacje można było wykorzystać w praktyce.

Łącznie posadzono około 100 szt. jarzębiny, która będzie spełniała w zasadzonym lesie funkcje biocenotyczne. Następnie, Uczniowie mieli za zadanie ocenić wiek uprawy leśnej na podstawie ilości okółków na młodych drzewach sosny zwyczajnej, korzystając z porad leśniczego.

   

Ostatnim punktem programu była wizyta w Cieksynie – w lesie, który kilka lat temu spłonął, a obecnie został w całości odnowiony. Uczestnicy spotkania mieli okazję dowiedzieć się o okolicznościach pożaru i poznać jego przyczyny. Leśniczy opowiedział także o tym, w jaki sposób przebiega odnawianie lasu po tego rodzaju klęsce żywiołowej.