Asset Publisher
Edukacja leśna społeczeństwa
Nadleśnictwo Płońsk realizuje "Program edukacji leśnej społeczeństwa" w oparciu o następujące dokumenty: przyjęta w 1997 roku – „Polityka Leśna Państwa" i przyjęte Zarządzeniem nr 57 Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych z dnia 9 maja 2003 roku – „Kierunki rozwoju edukacji leśnej społeczeństwa w Lasach Państwowych"
Realizacja "Programu..." zmierza do osiągnięcia następujących celów:
-
upowszechnianie w społeczeństwie wiedzy o środowisku leśnym oraz o wielofunkcyjnej i zrównoważonej gospodarce leśnej;
-
podnoszenie świadomości społeczeństwa w zakresie racjonalnego i odpowiedzialnego korzystania wszystkich funkcji lasu;
- budowanie zaufania społecznego dla działalności
Powyższe cele edukacji leśnej realizuje się w oparciu o następujące treści:
-
Budowa i funkcjonowanie ekosystemów leśnych;
-
Produkcyjne i pozaprodukcyjnej znaczenie lasu;
-
Zagrożenie i ochrona lasów;
-
Ochrona przyrody;
-
Rola leśnika w gospodarowaniu zasobami przyrody.
Asset Publisher
Leśne warsztaty dla uczniów Szkoły Podstawowej w Nowym Mieście
Leśne warsztaty dla uczniów Szkoły Podstawowej w Nowym Mieście
W dniu 25 marca 2025 r. uczniowie Szkoły Podstawowej Zespołu Szkół im. Integracji Europejskiej w Nowym Mieście brali udział w zajęciach edukacyjnych na terenie Leśnictwa Nasielsk, zorganizowanych przez opiekunów Koła EKO-LOGICZNEGO. Tematem przewodnim zajęć były rozmowy o gospodarce leśnej prowadzonej przez leśników w okolicach Nowego Miasta (rejon Leśnictwa Nasielsk). Odbyło się również symboliczne sadzenie drzewek w ramach akcji odnawiania lasu.
Na początku zajęć uczniowie i nauczyciele zostali zaproszeni do nowo wybudowanej kancelarii Leśnictwa Nasielsk, która jest zlokalizowana w miejscowości Nowe Miasto Folwark. Leśniczy podkreślił, że budynek został wykonany w ekologicznej, nowoczesnej technologii drewnianej, z zachowaniem zasad energooszczędności. Następnie omówiony został sposób wykonywania pracy kameralnej przy użyciu leśnej mapy numerycznej i systemu informatycznego Lasów Państwowych.
Podczas spotkania uczniowie mieli szansę zapoznać się m.in. z techniką projektowania odnowień, której istotna częścią jest tworzenie szkicu odnowieniowego. Następnie wszyscy uczestnicy wycieczki udali się na powierzchnię, gdzie omówiono podstawowe zasady hodowli lasu, a leśniczy przedstawił instruktaż sadzenia. Każdy uczestnik spotkania miał możliwość posadzenia kilku sadzonek, dzięki czemu teoretyczne informacje można było wykorzystać w praktyce.
Łącznie posadzono około 100 szt. jarzębiny, która będzie spełniała w zasadzonym lesie funkcje biocenotyczne. Następnie, Uczniowie mieli za zadanie ocenić wiek uprawy leśnej na podstawie ilości okółków na młodych drzewach sosny zwyczajnej, korzystając z porad leśniczego.
Ostatnim punktem programu była wizyta w Cieksynie – w lesie, który kilka lat temu spłonął, a obecnie został w całości odnowiony. Uczestnicy spotkania mieli okazję dowiedzieć się o okolicznościach pożaru i poznać jego przyczyny. Leśniczy opowiedział także o tym, w jaki sposób przebiega odnawianie lasu po tego rodzaju klęsce żywiołowej.